Monday, June 13, 2011

Aku & Fikir Dulu Sebelum Guna

Gmbr mende alah ni adalah panorama (panorama katanye) biase kalo masuk toilet lelaki.



And kebiasaannye jugak, yg guna menatang ni (aku sebut urinal) adalah non-Muslim. Tp, aku jd cam hairan sbb, ade jugak org Islam yg konfiden & x segan guna mende ni. Kalo aku, melainkan dah terlampau terdesak baru aku pertimbangkan. Apsal plak aku nk hairan kan?? Biase r tuh.

Ok, ni sebabnye dlm konteks org Islam shj.

First, kt sesetengah urinal tu, x disediakan paip air or something like that mcm yg kite jumpe kt tandas biase. So, camne nk istinjak?? Unless dorang bwk alat2 nk istinjak cam tisu or batu. Tp, biase aku nmpk (ter ye), x de nye nak lap ngan tisu ke ape ke. Lepas buang, terus zip. Sgt konpiden. (Tepuk3x)

Second, kalo gune mende alah tu, konpem kene berdiri & possibility utk pakaian (seluar terutamanye) terkena najis adalah sgt tinggi bebanding dgn cara mencangkung.

Third, dorang x terpikir ke, susahnye kalo nk sembahyang kt mane2 kalo pakaian dh kene najis?? Ok, ni berdasarkan pengalaman aku.

Ari tu, aku ngan dak umah kuar gi main boling. Sblm main, kitorang gi sembahyang Zohor dulu. Then, aku gi tandas sbb nk check thp kehenseman, rambut, baju, seluar, mekap segala bagai r. Tgh bersolek kt cermin tandas, ade r sorang pak guard yg aku konpiden Islam terus gi kt urinal. Dah siap terus zip suar, blah. Aku pun terpikir, camne pak guard tu nk solat kalo shift keje die sampai mlm?? (X dan balik umah la maknenye).

Pastu, ade plak dak laki masuk wat mende same. Tutup zip, blah. Kot ye pun toilet btutup tu full, x kan la x bley tunggu kejap. In case mcm aku, sampai tmpt boling dh nk Zohor. Gi solat, makan, jln2, terus smpai Asar. Jln2 lg, pastu otw balik umah da masuk Maghrib. Bygkan, kalo aku gune urinal tu, aku bley miss 3 waktu solat. Hanye sbb gune urinal.

Maybe, umah budak tu sblh tmpt main boling. So, smpt balik umah, salin baju ngn suar nk solat.. Kan??

Berani gune urinal camni???
credit:

1 comment:

ღ♥ H I D A H A J I R A ♥ღ said...

ala..malu la nak baca

aku tak bace tau

aku terus komen je

haha