Wednesday, June 15, 2011

Aku & "Betul ke ape aku buat nih???"

Susahkan bile kena wat keputusan yg melibatkan masa dpn, cita-cita sendiri dan harapan mak ayah? Hmm…nak x nak, kene decide jugak. Cam kwn aku sorang nih, die ckp die nk quit study kt UiTM tmpt kitorang blaja slama nih. After 5 semesters, die decide nak quit. Kalo org len , mesti ckp “Weyh, syg giler kot. Lg 1 sem nk abis diploma.” Mase aku mule2 bace statement tu kt blog die, aku pun ckp mende same.

Tp, tu just kate2 yg kuar kt mulut bile tetibe dpt berite camtu. Biase r, kalo da terkejut. Mcm2 bley kuar dr mulut. Padahal dlm ati, aku da suspect mesti ade strong reasons die nk quit. Cuma aku x tau pe reasons die. Org len bley ckp pe je, keputusan bodoh r, x pikir dulu ke ape ke, tp kite yg kene wat keputusan. Ape yg jd pastu ,ade org2 tu kesah??

Citer 1

Aku penah gak berdepan ngan mase2 genting camnih. Contoh mase aku masuk form 4 kt SBP. Aku decide aku nk pindah balik sekolah lame, padahal dr aku drjh 6, sampai form 3 aku mmg nk blaja kt SBP. Even, abah aku pn rase seronok aku dpt masuk sane. Kire cam tu slh satu impian die r. So, it means that, kalo aku quit SBP, aku da menghancurkan impian aku sendiri & jgk abah aku.

Tp, mase kt sane, aku pikir2 balik, aku x layak duduk SBP. Aku x bley catch up cara diorang study. Sgt laju. RAM aku da r 512 jek. Smpai time exam, aku dpt no last skali utk seluruh form 4. Four crucial subjects aku fail. Malu mmg xyah ckp r. Kt sane, aku jd blur, lembab & yg paling teruk, aku jd stress giler. Pastu mula r mcm2 penyakit dtg. Skjp demam, pastu sakit kepale, selsema smpai idung bernanah so on. Aku try relax. Cool down. Cube adapt. Result? Aku bley r tangkap skit2 pe cikgu2 ajar and time exam, no last tu bukan aku pegang da. Tp, aku still x happy wlpn org nmpk aku cam ok. Aku miss blaja kt umah, kwn2 ngn sekolah lame aku. Instinct aku ckp, aku x bley survive kt SBP. Then, aku decide aku nk pindah sekolah.

Punye r susa proses die. Lame giler aku tunggu surat kelulusan tukar sekolah. Bile da lulus, alhamdulillah. Kt sekolah lame, aku dpt rase balik kehidupan aku yg ilang. Yg penting, aku happy bile blaja.Aku x ponteng langsung except mase amik lesen motor sbb aku tau betapa berharganya time tuh.

Abah aku? Nmpk cam kecewa, tp sbb aku sungguh2 nk pindah balik sekolah lame, terpaksa la ikutkan jgk. Aku da berazam nk buktikan kt die, keputusan aku x slh. Wlpn aku x berjaya ngan cemerlang time SPM, at least aku jd slh seorang drpd 3org best students utk SPM and best student utk subjek BM ngn BI. Dgn result tu, aku masuk matrik. Dan dgn result tu jgk r, aku lolos ke UiTM Kampus Kuala Pilah nih.

Citer 2.

U know what? Lps matrik, aku gi interview SPA utk jd Pembantu Perubatan sbb aku minat bidang tuh. Tp, dpt offer dlm Physiotherapy kt MAHSA< and aku gak dpt offer wat Degree in Technology Marketing (kalo x slh r) kt UTeM. Mase yg same gak, aku apply university utk intake 2009. (Aku amik SPM 2007). Alhamdulillah, dpt kt UiTM in Dip.in Science. So, time tu skali lg aku kene wat keputusan pasal mase dpn. Tiga offer skali. Sakit kepale. At last aku tolak SPA sbb aku x dpt course yg aku nk, dan jgk degree sbb aku x minat marketing. Ramai org ckp rugi, tp, insya-Allah, kite akan wat pilhan yg terbaik sbb kite lg kenal minat dan tubuh bdn kite sendiri. Ape yg kite mampu dan x mampu.

Skng mmg susah skit ngan course nih. Especially Physics. Tp, part 3 aku amik aliran Physics. Alhamdulillah, aku happy stkt ni wlpn result aku utk subjek Physics aku x cemerlang mcm subjek lain. Insya-Allah, aku akan tamatkan sampai sem 6 sbb aku da terlambat setahun compare ngan kwn2 aku yg tgh tunggu wat degree after abis diploma.

So, as conclusions drpd cite aku,
1. Wat keputusan yg boleh membahagiakan diri sendiri tnpa meminggirkan keluarga.
2. Ikut kemampuan yg kite ade dan minat yg mendalam. X yah dlm sgt pun xpe, sbb asalkan da ade minat, insya-Allah, kite akan usaha.
3. Jgn ikut telunjuk org lain, sbb pd dasarnye, dorang hanya bley bg pendapat. Keputusan kt tgn kite.
4. Mintak pendapat & restu ngan mak ayah.Kalo pilihan kite cam bcanggah ngn keputusan dorang, cube yakinkan dorang keputusan kite x slh. Contoh, blaja r rajin2 dan dptkan result yg bagus.
5. Kalo da pening sgt, wat solat Istikharah. X yah tunggu pening la. Aku rase lg bagus solat sblm sampai deadline wat keputusan (yg aku konpem kepale mesti tgh serabut). Dulu, aku x tau pun pasal solat nih.

So, to Melly, good luck. Aku tau ko da pikir2 bnyk kali sblm nih. Aku harap ko happy kt tmpt baru. And jgn lupe kitorang yg reramai kt bumi Pilah ni terutamanya aku, the next top model. Haha.. Ciao!!

3 comments:

Anonymous said...

wehh, nak menitik airmata aku bile baca entri ni. wawawawa jgn lupakan aku lepas ni tau. byk sgt kenangan kat sini. yg plg best time bt lab sama-sama. T_________T

diya said...

aha ! pertahankan apa yang kita minat yoi !
dah sem 5 kau ,mcm baru je lg rasenye ..

wahida_ibrahim said...

thanks dude! ur entry really made up mymind & gimme some strength..if we're in this type of situation, its really hard to make the right decision..sigh~