Thursday, December 23, 2010

Review Kuseru Nur Kasih

Da lame tak bersiaran kan??? Bukan pe, aku bizi r 4,5 ari nih. Banyak sangat job offers.. (tipu,tipu,tipu!!!) Blog ni pon cam bersih jek lagi. Tak dan bsawang pon… Orait, sepanjang kebizian, aku telah termenghabiskan sebuah novel. Aku beli mende alah tuh 2 minggu lepas, so kul 11pm tadi baru abis… Lame nau aku bace kan?? Adik aku da abis 2 novel da… Tu pon kire cepat r aku bace utk sebuah novel Melayu… Nak compare ngan Rahsia Perindu by Ramlee Awang Murshid, 3 bulan kauu baru abis!! Aku siap lupe lagi jalan cerita die.. hahahaha.. Okeh, bersempena ngan keterhabisan aku mbace novel itu, aku pon nak wat review skit… Hehehe.. Abis la kau si penulis…

Tadaaaa!!!!



Tajuk: Kuseru Nur KasihPenulis: Noorfadzillah OmarPenerbit: PTS Litera Utama Sdn.Bhd (ni novel beliau yg pertama ngan PTS nih)
Tebal: 819 m/s
(paling tebal sebelom ni pon 581, Rahsia Perindu tu la. ni m/s part cite jek)Harga: RM26.00 (novel BM paling mahal aku beli.. Bese2 RM19.90) Menangis aku byr kat kaunter Popular tuh..

Siap sedia dgn komen aku..
1
2
3

Mula!!!
Over kan??
Sinopsis

*mengikut kesedapan laras bahase aku eh??
Okeh, novel nih berunsur Islamik..So, memang antara genre yg I LOIIIKEEE!<----matila gila. Menceritakan perihal sorang cewek bnama Yasmin bt Selamat.. Beliau nih cerdik tp disebabkan kurang tahap keyakinan, pemalu ya amat dan secara otometik pendiam, beliau selalu la mjadi bahan kejian, hinaan, umpatan etc… Tambah2, die nih tak pandai melawa.. Kire tak chantekss la.. So, btambah2 la kejian yg menerpa… Kawan baik die ade 2 org jek.. Jamilah and Rohana.. Dua org ni la yg slalu mempertahankan si Yasmin bile die dilanda kesedihan akibat di ejek oleh Amelia and the Geng..(Geng Bas Sekolah tak de kaitan okeh).. Dorang nih kire group budak2 hot gituuu.. Tapi, bengap susu.. Bodola maknenye..

Perkara nih berlarutan sampaila si Yasmin nih besar panjang. Still kene hina, kutuk, pukul etc. Sib bek si Rohana ni ade.. Masuk U yg same cume tmpt keje je lain.. Jamilah plak dpt blaja kt Tehran, Iran.. Kat tempat keje pon kene keji gak ngan Mimi.. Tapi, Yasmin ni beruntung nau, dpt gak member ngn bos yg bek kt tmpt keje dan jugak kt umah sewa.. Orait, tetibe adela mamat hensem (aku terfeeling plak) menyewa sblh umah Yasmin.. Name die Yusri Erdhan bin Datuk Yaseer Ikhram.. Mamat ni de konflik ngan tunang and also ngan mama die. Lelame pastu, diaorang berdua nih bley plak tbcinta. Kannn?? Tp, on the way dorang berkenalan, bnyk plak halangannye.. Biase la tu adat org bcinta.. Ecehhh.. Da name pon novel, kene la bbnyak skit plot die. Agak2 bley tangkap tak based on sinopsis aku nih?? (synopsis ke gini gayenye??)

Komen aku:

Kenapa beli novel nih??Aku tertarik nak beli novel nih 1st skali disebabkan komen yg ttulis kt cover blakang novel ni. 2nd disebabkan tajuk die ‘Kuseru Nur Kasih’. Maybe disebabkan aku fanatik ngn citer ‘Nur Kasih’, so aku tbuka hati. 3rd ciri2 Islamik yg ditonjolkan..

Jalan cerita ok tak??Boleh tahan. Watak Yasmin memang lain drpd watak yg bese aku jumpe. Sangat tak konfiden ngan diri sendiri. Perjalanan hidup die dr zaman sekolah shingga bkerja dgn sifat die mcm tu pada aku agak menarik. Tp, novel nih agak klise. Kalau bace sinopsis kat cover die, korang akan tau kenape aku ckp camtuh.

Ending?Very surprising sbb sangat2 bley diJANGKAkan. Aiyohh, potong stim tol..

Watak2 yg best??Yasmin :Heroin kot..Takkan tak best. Penulis nih berjaya mlahirkan rasa kesian, sedih, simpati dan kekadang kelakar dlm diri aku utk watak nih.
Jamaliah & Rohana :Frens 4 eva.. Slalu protect si Yasmin.
Mak Miza :Nanti aku bgtau sbb ape best.
Mak Becok :Penulis ni pandai menghidupkan watak pempuan tua tak sdar diri nak mampos nih dgn jayanye.. Sangat2 sakit ati ngan die. So, watak die best walaupon jahat nauzubillah.

Scene2 mantap??1. Kat shopping mall mase Amylea tgh merendah2kan tahap kepandaian Jamaliah. Skali Jamaliah tunjuk kad pelajar bg mbuktikan die study kt Tehran, teros Amylea tershadap.
2. Yasmin pengsan dalam kereta Yusri sbb ayat cintun Yusri yg agak power.
3. Ni paling best, adegan perang mulut antara Mak Miza ngan Mak Becok. Serius, aku feeling giler jd Mak Miza time tuh. Rase nak sengseng lengan baju nak bergusti ngan Mak Becok. Memang sial tol pempuan tua tu.. Kecik2 tak nak mati. Dah tua menambah dosa.. Kan??? So, dats y aku suke watak Mak Miza.

Harapan??Aii, part ni pun ade?? Well, aku nak tau ending si tua kutuk Mak Becok tu camne?? Memang la die tershadap ngan penmpilan Yasmin, tapi takkan tu je ending die?? Buatla die mati disambar petir atau pun kena strok semasa tgh mengutuk orang kampung..kan???Hehehe

Overall??Bagus. Aku kasi 3.5/5 bintang utk novel nih. So, tak rugi beli. Lgpun, ade bnyk penggunaan ayat2 al-Quran, hadis dan jugak info tambahan mengenai terapi hypnosis. Nak tau mase bile gune?? Bace novel ek. Tp, macam aku cakap, bg sesape yg bese bace novel cinta, korang pun bley expect ending die.. Aku rase r.. Lg satu, bahasa die agak baku skit..termasuk dlm dialog. Memule, mmg aku tak bese, lelame ok.

**Ni pendapat peribadi aku jek.. Aku tak bese bace novel yg jalan cerita pasal cinta smata-mata sbb aku mbesar ngan novel Ramlee Awang Murshid. Thriller bebeh.. Mintak maaf kalo terdapat salah dan silap yg mengguris ati mane2 pihak..

Orait dats all, aku nak wat facial treatment nih. Tata
Credit picture: Kedaibuku

1 comment:

ღ♥ H I D A H A J I R A ♥ღ said...

novel paling mahal aku penah beli rm50

pergh..

bukan nanges lagi dah...

terketar tangan mase nak bayar